post

CROSS STAY Program

CROSS STAY Programはロングステイとショートステイを同時期に関連させながら開催し、芸術家同士、芸術家と地域住民のより活発な交流を促すことを目的にした交流プログラムです。今回の後期ロングステイプログラムの公募では、「HEAR:聞く」をテーマに掲げ、世界各地から62名ものアーティストの応募が集まりました。厳正な審査の結果、ポーランド人芸術家パヴェル・ヅィエミアン(30歳、ポーラ ンド国籍、ロンドン在住)が選出されました。

千葉県松戸市は、福島第一原子力発電所事故以降、ホットスポットとして報道され、官民双方がその解決に取り組んできました。震災から3年という節目のこの時期に、パヴェル・ヅィエミアンは松戸市民(特に高齢者や子供)に向けてヒアリングを行い、地域が抱える状況を踏まえて作品制作に取り組みました。そのリサーチ活動の一環として、東北地方で活動する日本人芸術家・学芸員・建築家らをショートステイとして招き、公開ヒアリングや、原発事故後の福島を記録した映画上映会なども行いました。これにより、ポーランドと日本の国際的な文化交流を生み出すだけでなく、震災についてもう一度考え、私たちの暮らしを見つめ直す機会を作ることができました。

公募テーマ:HEAR

公募期間:2013年10月25日[金]〜11月25日[月]

招聘期間:2014年1月24日[金]から3月12日[水]

応募者総数:62組

審査員:毛利嘉孝(東京芸術大学准教授)、住友文彦(アーツ前橋館長)

 


<審査員より>

Pawel Dziemianは、日常的に見慣れている普通の風景の中に異様さを嗅ぎとり、その異様さを自らの行為によって際立たせることで作品をつくるポーランド出身のアーティストである。「作品をつくる」というよりも、都市や視覚に「介入する」というべきかもしれない。その彼が松戸で何を見つけるのか。楽しみだ。

毛利嘉孝(社会学者/東京芸術大学准教授)

初めての公募にもかかわらず、現在の美術界の縮図のように多種多様な地域から興味深い応募があった。そのなかでもPawel Dziemianは、異なる文化の間をまたがるトピックを拾い出す提案で目をひいた。西欧とも異なるアートの文脈で注目されているポーランドの若手世代のアーティストが国内で何を見出して、制作するのか楽しみにしている。PARADISE AIRも新しいまちづくりのモデル作りからはじまった事業で、杓子定規的な地域振興とは一線を画す自由な雰囲気に溢れている。新しい試みを期待したい。

住友文彦(キュレーター/アーツ前橋館長)

<PARADISE AIR 審査員プロフィール>

 

毛利嘉孝(社会学者/東京芸術大学准教授)

社会学者・東京藝術大学准教授。1963年生。専門は文化研究、メディア研究。メディアや都市大衆文化、現代美術、社会運動などの広く批評活動を行っている。京都大学卒業。ロンドン大学でMAとPh.D.取得。九州大学助手、助教授を経た後現職。著書に『ストリートの思想』(NHK出版)、『はじめてのDiY 』(ブルース・インターアクションズ)、『ポピュラー音楽と資本主義』(せりか書房)、『文化=政治』(月曜社)など。NPO法人アートインスチチュート北九州理事。

 

 

 

住友文彦(キュレーター/アーツ前橋館長)

1971年生まれ。NPO法人アーツイニシアティヴトウキョウ(AIT)副理事。東京都現代美術館などに勤務し、横浜国際映像祭2009のディレクター、メディアシティソウル2010(ソウル市美術館)の共同キュレーターをつとめる。戦後のアーティストたちが実験的に取り組んだアートとテクノロジーの融合を取り上げた「Possible Futures:アート&テクノロジー過去と未来」展(ICC/東京/2005)、「川俣正[通路]」(東京都現代美術館/東京/2008)]などを企画。

 

 

CROSS STAY Program

CROSS STAY Program is a program that encourages artists and local residents to actively exchange and interact. We hold events and worksshops when the LONG STAY or SHORT STAY program is taking place in town.For our first application call, we set a theme, “HEAR ” and 62 artists from all over the world applied for the opportunity.After careful consideration, a 30-year-old Polish artist Pawel Dziemian, who lives and works in London, was elected.

City of Matsudo, Chiba Prefecture, has been said to be a hot spot of radiation after the Fukushima accident, and both government and people have been working hard to solve the problem. Exactly three years after the earthquake, Pawel Dziemian organized interviews and workshops with local people to “hear” their words, and turned it into an art work. During that time, we also organized small talks by artsits, curators and architects who work in Tohoku area. We also did screening of a documentary based on activities in Fukushima after the earthquake.
Thus, we believe that the program not only encouraged cultural exchanges between the Polish artist and local people, but became an opportunity for everyone to reconsider precious values in everyday life.

Application Theme : HEAR
Proposed Period of Stay : Friday, Oct. 25th 2013 – Monday, Nov. 25th, 2013
Period of Invitation : Friday, Jan. 24th, 2014 – Wednesday, Mar. 12th, 2014
Number of Applications : 62 Artists
Judge : Yoshitaka Mori (Sociologist, Associate Professor at Tokyo National University of Fine Arts and Music), Fumihiko Sumitomo (Curator, Director of Arts Maebashi)

 


From judge

Pawel Dziemian is an Polish artist, who makes his art works by sensing peculiality in everyday life and underlining the oddity in his performance. It is not like “making” art but more like “intervening” into a city or a sight. I am excited to see what he will find in everyday life of Matsudo.
Yoshitaka Mouri (Sociaologist / Associate Professor at Tokyo Univeristy of the Arts)

Though this most recent Long Stay Program was only the first open to the public, we received an impressive and diverse array of applications from artists spread across the world who seemed to represent a microcosm of the present contemporary art scene. Pawel Dziemian stuck out from the bunch due to his culturally unique project proposal. We were excited to see what a young Polish artist – who focused primarily upon Western European art – could discover and accomplish in Japan. Since PARADISE AIR is also a young and unique urban development program focused upon promoting a free, albeit structured space for regional rejuvination, we were hoping to try something brand new.
Fumihiko SUMITOMO (Curator / Director of Arts Maebashi)

Judge’s plofile

Yoshitaka Mori (Sociologist / Associate Professor at Tokyo National University of Fine Arts and Music)

Profile: Born 1963. Dr. Mori obtained his Ph.D in Sociology and his M.A. in Media and Communications from Goldsmiths College, University of London. His first degree was a B.A. in Economics from Kyoto University. He is currently an Associate Professor of Sociology and Cultural Studies in the Faculty of Music, Tokyo National University of Fine Arts and Music, a position he assumed after working as an assistant professor at Kyuusyuu University. His research interests include sociology, media studies, cultural studies and contemporary art. Some of his works include The Thought in the Streets: A Turn in the 1990s (NHK), DiY culture for the beginners (Hajimeteno DiY, 2008), Popular Music and Capitalism (Serica Shobo, 2007), and Culture = Politics: cultural and political movement in the age of globalization (Getsuyo-sha, 2003). He also serves as Director of NPO Art Institute Kitakyushu (AIK).

 

Fumihiko Sumitomo (Curator, Director of Arts Maebashi)

Born 1971. Sumitomo is an Associate Director of Arts Initiative Tokyo. He has worked as a curator at Museum of Contemporary Art Tokyo and Seoul City Art Museum, and also as the director of Yokohama’s International Film Festival in 2009. Some of his exhibitions include “Possible Future: Art and Technology, Past and Future” (2008), which focused upon the the work of postwar artists who experimented with art and technology, as well as an exhibit on Tadashi Kawamata at Museum of Contemporary Art Tokyo in 2008.