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[展示] 水戸街道の20の風景
[Exhibition] Twenty views of Moto Kaido

MAD City Gallery

会期:2018年8月25日(土)〜9月9日(日)
会場:MAD City Gallery
主催:PARADISE AIR
共催:MAD City/株式会社まちづクリエイティブ
協力:文化庁(平成30年度 文化芸術創造拠点形成事業)、松戸市

作品について:
このプロジェクトのもともとの目的は、かつて江戸と水戸とを繋いでいた水戸街道が、現在どのような姿になっているかを探ることでした。水戸街道沿いにある20の宿場町をそれぞれ歩いて訪れることは可能なのか。そしてそれはどのような経験となり、どのように変化していて、その街道はかつての面影を残しているのでしょうか。かつて多くの旅人が歩いたであろうこの水戸街道は、私がPARADISE AIRに滞在している間の研究と芸術的な探求の対象となりました。かつての松戸では、宿代の代わりに芸術作品を残していったという逸話が残っているそうです。このエピソードが今回のプロジェクトを始めるきっかけにもなりました。

今回の作品は、日本の浮世絵やアニメーション制作で使用されるセル画の手法を参照し、アクリル絵具と透明なシートを用いて制作しています。まず、それぞれの宿場町を訪れ、撮影した写真をもとにその風景をイメージへと変換していきます。色は、これまでのGMCC(Google Maps Color Code)と呼ばれる作品のシリーズで用いてきたように、Google Mapsに使われているカラーパレットを基本とし、日中/夜間モードを切り替えたり、色合いに変化をつけたりすることで、風景にあわせて調整します。この作品のシリーズでは、Google Map上の道や川、緑地などの色をカラーパレットとして使用しています。

今回の作品のもととなる撮影では、5日にわけてそれぞれの宿場町を歩き、その土地ごとの様々な雰囲気を感じ取りました。合計すると歩いた距離は約120kmになります。国道6号線がかつての水戸街道に沿って伸びていますが、まったく同じ道というわけではありません。かつての水戸街道を歩くと、いくつか石碑が残っていたり、古民家や小さなお寺が並んでおり、そこでしばしの休憩を取ることができます。結論としては、現在でも水戸街道を歩くことは可能です。しかしながら現代では自然とガソリンスタンドやマクドナルドがかつての宿場町としての機能を果たしています。アーティストにとって水戸街道はもはや歩きやすい道のりではありませんでしたが、もはやそうである必要はないでしょう。

プロフィール:
カミール・タタラ|Kamil Tatara
1981年生まれ、シュチェブジェシン(ポーランド南東部)出身。トルン(ポーランド中北部)のニコラウス・コペルニクス大学にて美術を学び、2006年にドローイング・メディアの修士号を取得。近年ではペインティングやドローイングなどの芸術らしい形態を用いた作品制作が主。映像やインスタレーション、オブジェなども表現方法の一つとして取り入れる。アーティストであることを終わりのない調査・研究と捉える。これまでに韓国(ソウル)、イギリス(バーミンガム、ロンドン)、ドイツ(ゲルリッツ)、ポーランド(クラクフ、ポズナン)にて作品を展示。
http://www.tatarakamil.com/

Period: 25th August – 9th September
Venue: MAD City Gallery
Organized by: PARADISE AIR, MAD City
Cooperated by: Agency for Cultural Affairs, Matsudo City

About the project :
The aim of the project was to examine how the historical road from Edo to Mito looks like today. Will it be possible to travel the entire section of twenty stations on foot? What will it be like? How much route has changed? How many parts of the route will contain its historical character? The road once crossed in both directions by travelers, merchants or artists became the goal of my research and artistic inquiries during the artistic residency in Paradise Air, August 2018.

The original concept came from the possibility of paying for the night with his artistic work during his stay in Matsudo (according to the principle of “one night, one artwork”) which is part of the way to Mito and his first station in Chiba prefecture. In terms of artistic form, the series of twenty works was referring to in sheet format both to traditional Japanese ukiyo-e as well as to the technique of anime film hand painted frame by frame, acrylic on celluloid screen. Next thing to do was “translating” the photographic documentation into the graphical image. Employ color palette used in the GMCC series (Google Maps Color Code), adjusting the composition and diversifying the cycle with intertwining views day and night mode. This series is also based on color code pallette: streets, greenery, vertical greenery, sky, water, buildings, etc.

Photographic documentation on the basis of which the series of views was created was collected during five days of walking in various atmospheric conditions. Path between the twenty stations were summarized and gave an approximate distance of 120 km. Despite the fact that the no. 6 highway runs along the former route, it does not exactly coincide with the course of the walking trail. Therefore, this route was adjusted so that some sections could be walked, however, always remaining within the eye distance of road No. 6. An interesting remnant of ancient times on the trail were road signs carved in stone, old buildings with an annotation that Mito Kaido ran just this way or small temples hidden along the trail so that you can hide in or take a rest.
Currently, it is possible to travel this route on foot. However, nowadays natural stations are stopping places, gas stations, or Mc Donalds restaurants. It is not a friendly road to walking artists but it does not have to be that way anymore.

Kamil Tatara
August 2018

Profile :
Kamil Tatara
I was born in famous Polish city of Szczebrzeszyn in year 1981. Studied Fine Arts at Nicolaus Copernicus University in Torun. Mastering in 2006 in Drawing Media. Durning years of practice I decide to stay close to more classical forms of art like painting and drawing but also, I use video, installation or object as a way of expression. I usually create my artistic work inside my own studio, but I’m going outside for creative process by watching people around, reading and studying human condition. (Sentences Series) Everything that is connected to social, history, culture, politics aspects of life (Exodus Series). But simultaneously in same time extremely important for my is studying and exploring pure artistic path not related to anything except conceptual issues (GMCC Series). I feel like been Artist is permanent state of research. Some of my latest works was exhibited in Seoul – Korea, Birmingham, London – England, Gorlitz – Germany and Krakow, Poznan – Poland.
http://www.tatarakamil.com/